Ginofey
Image default
Kinderen

Oorzaken en preventie van zadelpijn

Oorzaken en preventie van zadelpijn

Zadelpijn kan om verschillende redenen optreden. Dit komt bijvoorbeeld doordat het gewicht van je lichaam op het zadel drukt en wrijving veroorzaakt door het continu trappen. Ook het vocht geproduceerd door zweet, een verhoging van de temperatuur en een vermindering van de bloedstroom kunnen bijdragen aan de zadelpijn. Het meest voorkomende type zadelpijn is een geïnfecteerd haarzakje, dat medisch folliculitis wordt genoemd. Het kan snel gevaarlijk worden als ze onbehandeld blijven. Het moet worden beoordeeld door een gekwalificeerde medische deskundige, omdat ze vaak een antibiotica behandeling vereisen. Geïnfecteerde follikels creëren meestal zeer kleine wonden die vrij snel genezen als ze correct worden behandeld. Er zijn drie manieren om zadelpijn te voorkomen.

Zadelpijn voorkomen met zeem crème

Je kunt zeem crème direct op de pad in je broek en op je perineum aanbrengen voordat je gaat rijden. Je zult daarna verlichting van zadelpijn ervaren. Hoewel het in het begin misschien een beetje raar en sponsachtig aanvoelt, moet je eraan wennen. Het zorgt ervoor dat de huid niet breekt, hydrateert de huid en vermindert de hoeveelheid wrijving die optreedt. Sommige producten hebben ook antibacteriële eigenschappen, maar je moet voorbereid zijn op een licht tintelend gevoel als je voor een van deze producten kiest. Je kunt de crème zelfs in je tote bag meenemen als je hem later opnieuw wilt aanbrengen.

Bouw je rijgedrag langzaam op

Om het meeste uit je fietstraining te halen, moet je het eerst rustig aan doen en je lichaam de tijd geven om zich aan te passen. Het lijdt geen twijfel dat meer tijd in het zadel je zal helpen om eraan te wennen. Het proces kan echter niet worden gehaast. Onervaren fietsers hebben de gewoonte om vrij lang op hun zadel te zitten. Als gevolg hiervan hebben ze de neiging om meer te stuiteren in het zadel. Wanneer je een systematisch trainingsplan volgt waarmee je geleidelijk aan zowel je conditie als je techniek opbouwt, kun je met zo min mogelijk ongemak fietsen. Zelfs op ritten zonder hellingen of dalingen, moet je elke tien tot vijftien minuten je best doen om uit het zadel te komen en je benen te strekken om je achterste rust te geven en de bloedstroom te vergroten. Fietsers met meer expertise en kracht zullen meer gewicht en kracht in hun pedalen kunnen zetten, en ze zullen ook vaak een veiligere positie op het zadel hebben. Wees geduldig en je komt er uiteindelijk wel. Als je geen grote tas wilt meenemen tijdens het fietsen, kun je een schooltas kind meenemen. Hierin kun je verschillende spullen meenemen die je nodig hebt tijdens het fietsen. Je kunt bijvoorbeeld je zeemcreme meenemen als je deze later nodig hebt.

Houd je onderkant schoon

Lichaamsdelen die onrein en vochtig zijn, zijn ideaal voor de groei van steenpuisten en folliculitis. Draag altijd een schone korte broek voor elke rit. Als je klaar bent, probeer dan niet in je korte broek rond te hangen terwijl ze nog vies en nat zijn. Zorg voor voldoende korte broeken als je op reis gaat. Na een rit zullen veel van de beste ruiters een douche nemen en het zadel goed reinigen met een antibacteriële zeep.